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Khoomei: El arte mongol del canto y la armonía de garganta

El arte mongol de cantar: Khoomei, o Hooliin Chor ("armonía de garganta"), es un estilo de canto en el que un solo intérprete produce una armonía diversificada de múltiples partes de voz, incluido un elemento de bajo continuo producido en la garganta. Estos cantantes pueden actuar solos o en grupos. Khoomei se practica hoy en día entre comunidades mongoles en varios países, especialmente en Mongolia Interior en el norte de China, Mongolia occidental y la República de Tuva en Rusia.

El término xöömei se refiere a un estilo particular, pero también al canto de garganta en general. A veces se deletrea khoomei, hoomei, o choomeij.

Realizadas tradicionalmente con motivo de ceremonias rituales, las canciones expresan respeto y alabanza por el mundo natural, por los antepasados ​​de los mongoles y por los grandes héroes. La forma está reservada para eventos especiales y actividades grupales como carreras de caballos, tiro con arco y torneos de lucha libre, grandes banquetes y rituales de sacrificio. El tiempo y el orden de las canciones a menudo está estrictamente regulado.




Khoomei ha sido considerado durante mucho tiempo como un elemento central que representa la cultura de Mongolia y sigue siendo un fuerte símbolo de identidad nacional o étnica. Como una ventana a la filosofía y los valores estéticos de los mongoles, ha servido como una especie de emisario cultural que promueve la comprensión y la amistad entre China, Mongolia y Rusia, y ha atraído la atención en todo el mundo como una forma única de expresión musical.

UNESCO


Inscrito en 2009 en la Lista representativa del patrimonio cultural inmaterial de la humanidad de la UNESCO.




Citas interesantes

Los Cantantes de Garganta de Tuva: Desafiando los límites de ingenio vocal, los cantantes de armónicos pueden crear sonidos distintos de lo que estamos habituados a escuchar, emitiendo dos líneas musicales simultáneamente. El Canto Armónico es una notable técnica en la cual un único cantante produce dos tonos distintos simultáneamente. Un tono es un bajo, el diapasón fundamental, similar al bordón o sonido base de una gaita. El segundo es una serie de armónicos parecidos a una flauta, que resuenan por encima de bordon, y que pueden ser estilizados melodiosamente para representar sonidos como el canto de un pájaro, los ritmos sincopados de un arroyo o el ritmo del trotar de un caballo. En las lenguas locales, el término general para este canto es kh öö meior khoomii, de la palabra mongol para "la garganta". En español comúnmente decimos como Canto Armónico o Canto gutural. Algunos músicos contemporáneos occidentales también han dominado la práctica y lo llaman el canto de insinuación. Tal música es una parte de una cultura expresiva y un artefacto de la acústica de la voz humana. El intento por comprender esta técnica ha sido un desafío para los estudiantes occidentales de música. ··· Fuente

El Canto difónico o Canto de armónicos, también conocido como Canto de la garganta, es una técnica vocal ampliamente extendida en la geografía de las músicas tradicionales, especialmente en el área de Asia CentralConsiste en una reverberación sonora (generada entre la faringe y la boca) que produce dos o más sonidos simultáneos con una ligera variación (alrededor de un armónico). En algunos casos, esta variación puede ser modulada de modo independiente. Existen múltiples estilos según el país y la zona geográfica: Esta técnica está presente fundamentalmente en Asia Central, siendo muy popular en la república autónoma de Tuvá (Rusia), remontándose su origen a tiempos muy remotos, en Mongolia (especialmente en el oeste del país), en Tíbet, en la región autónoma China de Mongolia Interior, en Uzbekistán y en Kazajistán. En la isla de Cerdeña (Italia) uno de los dos estilos de canto polifónico existente utiliza una forma de canto gutural. Este estilo es llamado a tenore. Los sami del norte de Escandinavia y de la península de Kola (Rusia) interpretan un género vocal llamado yoik que utiliza elementos de canto difónico y también en Jämtland Suecia. El pueblo xhosa de Sudáfrica tiene un estilo de canto de armónicos lento y rítmico llamado eefing. Fuente

El canto difónico, también llamado de armónicos o de garganta, es una técnica vocal que consiste en modular adecuadamente la boca, la laringe y el diafragma hasta conseguir una armonización polifónica con solo un vocal. Aunque se puede escuchar por todo el mundo, ésta forma de canto tradicional es común en los paises de Asia Central, especialmente en Tuvá, extendiéndose por Mongolia, Tíbet, Uzbekistán y Kazajistán. El canto de garganta es llamado allí khoomei, y se divide en varias categorías: 1. Khoomei 2. Kargyraa 3. Sygyt 4. Borbangnadyr 5. Ezengileer ··· Fuente

Músicos recomendados

A continuación te compartimos listas de reproducción y álbumes en formato mp3 para descargar. La contraseña para descomprimir los archivos .zip es: ecosistema.co

Shu-De



Chirgilchin




Gennadi Tumat



Huun-Huur-Tu




Alash Ensemble



Khoomei Beat



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Artículos de interés


Alash - About Tuvan Throat Singing


https://www.alashensemble.com/about_tts.htm

Style/Play/Sounds Like/Demonstrated By Sygyt audio Sygyt, Sigit Xoomei audio xoomei, khoomei, hoomei Kargyraa audio Kargyraa video kargyraa, kargiraa Borbangnadyr audio Borbangnadyr, borbannadir Ezenggileer audio Ezenggileer, ezengileer


Links
Mai-ool Sedip demonstrates xöömei Kongar-ool Ondar demonstrates sygyt Bady-Dorzhu Ondar demonstrates kargyraa Ayan-ool Sam demonstrates ezenggileer Ayan-Shirizhik demonstrates borbangnadyr


The tiny republic of Tuva is a giant when it comes to mastery of the human voice. Tuvan throat singers can produce two or three, sometimes even four pitches simultaneously. The effect has been compared to that of a bagpipe. The singer starts with a low drone. Then, by subtle manipulations of his vocal tract and keen listening, he breaks up the sound, amplifying one or more overtones enough so that they can be heard as additional pitches while the drone continues at a lower volume. Despite what the term might suggest, throat singing does not strain the singer's throat.

The ancient tradition of throat singing (xöömei in Tuvan) developed among the nomadic herdsmen of Central Asia (map Bing map), people who lived in yurts, rode horses, raised yaks, sheep and camels, and had a close spiritual relationship with nature. Throat singing traditionally was done outdoors, and only recently was brought into the concert hall. Singers use their voices to mimic and interact with the sounds of the natural world — whistling birds, bubbling streams, blowing wind, or the deep growl of a camel. Throat singing is most commonly done by men. Although custom and superstition have discouraged women from throat singing, recently this taboo is breaking down, and there are now excellent female throat singers too.

A unique concept of sound. The Tuvan way of making music is based on appreciation of complex sounds with multiple layers or textures. To the Tuvan ear, a perfectly pure tone is not as interesting as a sound which contains hums, buzzes, or extra pitches that coexist with the main note being sung. Tuvan instruments are designed and played to produce such multi-textured sounds as well.

What are overtones?

When a string or a column of air vibrates to produce sound, the pitch that we hear is determined by the length of the string or air column and how fast it vibrates (its frequency). But the pattern of vibration is not simple. The entire length of the string or air column, vibrating as a single segment, produces what we call the fundamental frequency. This frequency is clearly audible and gives the tone its pitch. But at the same time, smaller segments (halves, thirds, fourths, etc.) of the string or air column are vibrating faster than the fundamental frequency. The smaller the segment, the faster it vibrates. For example, each half of a string will vibrate twice as fast as the entire string, and each third of the string will vibrate three times as fast as the entire string. We rarely hear these higher frequencies as distinct pitches because they have less power than the fundamental frequency. But in combination, these smaller vibrations determine the timbre or quality of the sound. The pitches associated with these higher frequencies are called overtones, harmonics, or partials.

This diagram shows how the frequencies of successively smaller segments of a string relate to the pitches of the overtone series:





First sixteen pitches of the overtone series (harmonic series) for C


How to Listen. The overtones heard most prominently in Tuvan throat singing are indicated in black on the musical staff. These are the high fluty whistles that often form a little melody floating above the drone. (Notice they form a pentatonic scale.) Try listening for the more subtle overtones in the range of 2 through 5 in the series. While the western listener may want to identify which overtones become distinctly audible, the Tuvan listener enjoys the entire array of pitches, hums and buzzes as aspects of one sound, like facets of a diamond. To listen in this way, a newcomer to throat singing is advised to listen to the low drone, then bring the middle into focus, then hear the entire surrounding sound.




Cowboys of the East. In Tuvan songs, the complex textures of xöömei often alternate with a simpler melodic use of the voice. Just as western cowboys play guitar or banjo, Tuvan cowboys often accompany themselves with stringed instruments, either plucked or bowed. Many songs are performed to the rhythms of horses trotting or cantering across the open land, and instruments often are decorated with carved horses' heads.

Throat singing reaches the West. For most of the 20th century, Tuva was isolated from the rest of the world by its remote location (map) and Soviet-era travel restrictions. That began to change in the 1980s, when the Nobel Laureate physicist Richard Feynman and his friend Ralph Leighton set out on a quest to visit Tuva, a country which for years was known to the West only for its unusual triangular stamps. Feynman and Leighton became early fans of throat-singing and brought it to the attention of Europeans and Americans. American ethnomusicologist Ted Levin travelled to Tuva in the late 1980s and brought the group Huun-Huur-Tu to the United States. Throat singing gained a wider western audience with the release of the Academy Award nominated film, Genghis Blues. The film documents the musical journey of the blind American bluesman Paul Pena, who heard Tuvan throat-singing on a short-wave Russian broadcast, taught himself to throat-sing, and traveled to Tuva to take part in a music festival.

Today Tuvan musical groups such as Huun-Huur-Tu, Alash, Chirgilchin, and Tyva Kyzy regularly tour in Europe and the U.S. as well as throughout Russia. Music festivals and throat-singing competitions draw hundreds of international musicians and fans to Tuva each summer. Tuvan musicians, scholars, and organizations such as universities and the Tuvan Humanities Institute are working to preserve the country's unique musical heritage and to encourage young singers to keep it alive.


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